För 10-15 år sedan slog Google ut AltaVista när det gäller sökmotorer och sök på webben. Hur kunde Google lyckas med det? AltaVista var ju gigantiska på den tiden!
Det jag här skriver tas bland annat upp i boken Content Marketing — värdeskapande marknadskommunikation. *
Jo, till att börja med är det inte den stora som vinner över den lilla. Utan den snabba som vinner över den långsamma. I det här fallet var det Google som var snabbare än långsamma AltaVista.
Ge användarvärde och relevant innehåll
Google vann slaget tack vare användarvärde (leverera nytta till användaren). Google var överlägsna på att ge kunden (användaren) värde. Google levererade ett sökresultat innehållande relevanta sökträffar. Kom dock ihåg att AltaVista hade mer information, mer data och mer webbsidor i sin databas (i sitt index). Men AltaVista hade en oförmåga att kunna presentera relevanta träffar till användaren. Det gav Google chansen — och de tog den.
Men samma sak som hände AltaVista kan även hända Google. Det kan ske om Google inte fortsätter att presentera innehåll som användaren finner värdefullt och relevant. Google behöver därmed konstant bedriva utveckling — för att inte skapa sin egna avveckling. Google arbetar dessutom enligt 70-20-10-regeln i syfte att hålla en hög innovationsförmåga.
Krig mot skräpinnehåll
Det är därför, i syfte att presentera relevant innehåll, som Google har förklarat kring mot nästa fiende — skräpinnehåll. Webbplatser med tunt innehåll.
Google främsta vapen i kriget mot dåligt innehåll är Panda — som de lanserade i februari månad år 2011. Panda är ett av Google’s flera nya sätt att rangordna sökresultatet, i syfte att fortsätta leverera relevant och värdeskapande innehåll:
Den här Google-uppdateringen är utformad för att försämra placeringen för lågkvalitativa webbplatser — webbplatser som tillför lite värde till användaren, som kopierar innehåll från andra webbplatser eller som helt enkelt inte är så användbara.
Samtidigt kommer uppdateringen att ge bättre placeringar för högkvalitativa webbplatser — webbplatser med eget innehåll och information såsom forskning, fördjupande rapporter, tankeväckande analys och så vidare.
Bra innehåll ger bra synlighet i sökmotorer som ger dig bra affärer
Vi kan vara säkra på att relevant innehåll kommer fortsätta värderas högt. Så genom att du ger din marknad och dina kunder relevant och värdeskapande innehåll så får du en bra synlighet i sökmotorer som ger dig chans till bra affärer.
* Boken Content marketing — värdeskapande marknadskommunikation, av Thomas Barregren och Pia Tegborg (ISBN 9789187507793).