Höja intäkt eller sänka kostnad

Det en leverantör kan hjälpa en kund med, eller som en kund kan be en leverantör att få hjälp med, är antingen:

  • Höja kundens intäkter.
  • Sänka kundens kostnader.

Alla insatser och arbeten landar alltid i något av dessa. Men hur många tänker på detta? Om man vill göra en sak, oavsett om man är kund eller leverantör, funderar man då på vilket av dessa två saker arbetet ska leda till?

Hur gör byråvärlden?

Hur är detta specifikt i byråvärlden? Reklambyråer förmodar jag arbetar främst med det första – att höja sin kunds intäkter genom exponering (läs reklam). Byråer som arbetar med systemutveckling (systemutvecklingsbyrå?) effektiviserar och rationaliserar sin kunds verksamhet/affär genom IT-system. Det bidrar förmodligen vanligtvis till det sistnämnda – sänka kundens kostnader.

Vad gör du?

Har du någonsin dessa två perspektiv när du beställer eller säljer byråtjänster?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *