Continuous WOW

— Continuous WOW.

Bakgrund

Begreppet Continuous WOW innebär att det är bättre att du förmedlar WOW-känsla till dina medarbetare smått och ofta — istället för stort och sällan. Inte bara medarbetare, utan även kunder och övriga intressenter.

Continuous WOW är i synnerhet viktigt vid förändringsarbete och när du ska kommunicera en kommande/pågående förändring. Continuous WOW används även av produktbolag som bedriver produktutveckling. Continuous WOW förekommer i t.ex. startups.

Få med personer — inte alla  på en gång, utan alla över tid

Genom att portionera ut och sprida WOW-känslor med jämna mellanrum är det lättare att få med samtliga över tid, men vid olika tillfällen.

För vid ena tillfället pratar du om något och presenterar det, som attraherar vissa personer. Du får då med dig dessa personer vid detta tillfället. Vid andra tillfällen pratar du om något annat och presenterar det, som attraherar vissa andra personer.

Vänta dock inte med att återigen attrahera tidigare grupper av personer. Attrahera varje person/grupp smått och ofta. Glöm inte bort att det är människor i grund och botten som du har med att göra. Att vi alla är individer.

Det är inte lätt det här — absolut inte. Men oavsett våra förkunskaper och grundförutsättningar behöver vi alla ta de första stapplade stegen mot att tänka och handla i stil med Continuous WOW. Att din hand samspelar med din tanke. Så ta första steget! Börja testa continuous WOW — om du vill. För förutsättningen är att du just vill. Viljan är det starkaste du har. Det du vill, det gör du.

Undvika storslagna och enskilda tillfällen

Motsatsen till Continuous WOW är att du kommunicerar en förändring/utveckling storslaget vid ett enda tillfälle. Det är då lätt att du inte får med dig samtliga människor. Förändringen blir därmed svår att genomföra. Eller om du bedriver produktutveckling blir det svårt för dig att få med alla personer på tåget. Vart din produkt är på väg.

Du vill ju förmodligen få personer engagerade i din produkt/tjänst och få dem bidra med ”riktiga” förankrade och verkliga åsikter. Inte bara ”tyckande”. Även om subjektiva åsikter självklart också är värdefulla — minst sagt. Känsla, kultur och övriga abstrakta värden.

Psykologi och ditt beteende

Vad detta med Continuous WOW handlar om är kort och gott psykologi och beteendevetenskap.

Detta förhållningssätt att taktiskt nyttja Continuous WOW är således ett taktiktips till dig som är ledare, produktägare eller dylik roll för att lyckas med ditt mål. Få personer i dina målgrupper (interna som externa personer) att göra det du vill — att de bidrar till att uppfylla dina mål. För det är dessa personer som realiserar dina mål — inte du själv.

Förmedlar du förändringen/utvecklingen smått och ofta har du lättare att få med dig individ för individ, avdelning för avdelning, så att ”alla” bejakar förändringen, är med på produktutvecklingen och bidrar till den verksamhet som du vill skapa. ”Alla” arbetar mot samma mål.

Continuous WOW ursprung?

Jag vet inte var Continuous WOW kommer ifrån och vart det har sitt ursprung. Du kanske vet?

Första gången jag hörde begreppet var under 2013 i samband med en konferens som Sigma (www.sigma.se) arrangerade.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *