Det är sällan (kanske aldrig) en parts fel

— Det är sällan (kanske aldrig) en parts fel.

Reflektion

Vid en konflikt är det sällan, kanske till och med aldrig, en parts fel. Det är ofta båda parter har något med orsaken att göra.

Exempel för att gestalta

Ett exempel, i affärer, är att en kund kommer med en förfrågan. De önskar starta ett samarbete då de inte är nöjda med sin nuvarande samarbetspartner (en samarbetspartner som förmodligen agerat leverantör och inte samarbetspartner).

Frågan jag ställer, både tyst för mig själv och öppet till den potentiella kunden, är varför samarbetet har havererat. Min fundering: Är det verkligen leverantören som är orsaken till allt? Troligtvis inte. Det är med hög sannolikhet båda parters fel. Mer eller mindre.

Min följdfråga, som jag bara ställer tyst för mig själv, är — blir det bättre om den potentiella kunden byter partner? Ja, det är frågan.

Vi vill alla, både privat och yrkesmässigt, välja relationer som vi tror på. För det gynnar båda parter, är hållbart och långsiktigt. Så varför ingå ett samarbete (en affär) där ingångsvärdena för relationen känns sisådär. Tänk inte kortsiktigt, tänk långsiktigt. Alla relationer, även en affärsrelation, är långsiktiga.

Vi måste alla bjuda till, lyssna på varandra och göra det som känns rätt i magen — följa din vilja.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *